Літературне читання



 Тема. Учіться фантазувати. Василь Сухомлинський «Дід Осінник»
Пов’язане зображенняМета. Продовжити ознайомлення учнів з творчістю В Сухомлинського; вдосконалювати  навички правильного, свідомого читання;збагачувати активний словник учнів;розвивати вміння робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності;розвивати творчу уяву молодших школярів, їхню фантазію; виховувати любов до художнього слова.
Обладнання. Мультимедійна презентація, підручник «Літературне читання. 3 клас».
Хід уроку
I.                  Організація класу.
Створення емоційного настрою уроку.
    - Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій.  На хмаринках, які лежать у вас на партах напишіть усі почуття, які псують вам настрій, заважають бути щасливими, успішно працювати. А тепер на сонечку, яке теж лежить у вас на парті, намалюйте смайлик і вставте його у хмаринку. Сонечко закрило усі ваші погані почуття і ви можете активно працювати на уроці!
 Посміхніться і починаємо працювати!
Ми повинні бути дружними, активними, уважними, творчими. Слідкуйте за мовленням, запам’ятовуйте, давайте повні відповіді, читаючи, уявляйте, міркуйте та фантазуйте.
ІІ. Мовленнєва розминка.Розчитування за таблицею з пропущеним голосним (і)  (Слайд 1.).
Вперше – повільно.
Вдруге – швидше.
Втретє – дуже швидко.
Чим цікаві ці слова? Знайдіть слова, що римуються, назвіть їх парами.
Коли не хочеться читати (Продовжитивірш з римуванням)
http://www.samouchka/com/ua/ukr/pysmo I chytannya/02/
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Ви вдома працювали над літературною казкою Оксани Іваненко «Синичка». Чи уважно читали ви цю казку? Перевіримо це за допомогою гри «Ти мені, я – тобі».
ІV. Гра «Веселі рими»
-         Складіть невеличкі вірші із парами слів, що римуються.
Незабаром Новий рік,
Будем пити смачний сік.,
На годиннику вже шість,
До нас прийде гарний гість.
-         Послухайте і мій вірш з римованими словами.
Шибки малює майстер дід,
Залишає білий слід.
Отакий казковий дід
Його знає цілий світ.
-         Чи впізнали хто це? (Дід мороз)
-         А сьогодні ви дізнаєтеся про існування ще одного казкового діда.
III. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми і мети уроку
 - Прочитайте анаграму  «киннісодіД»  Так називається казка, над якою ми будемо працювати на цьому уроці. А написав її Учитель.
Учительрозповідає:
Жив на світі Учитель. Вінбувсередньогозросту, худорлявий; каштановеволоссявідкриваловисокечоло. Але головним на його обличчібулиочі – карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то йусміхнені, середньогозросту, худорлявий; каштановеволоссявідкриваловисокечоло. Але головним на його обличчібулиочі – карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то йусміхнені, жартівливі.Учитель за покликаннямдуші, він учив маленьких і великих школярівграмоти, математики, історії. Але більш за все вінхотівнавчитидітейдумати, відчувати.Він хотів, щоб цей світ увійшов у душу маленької дитини, проріс чуйністю, добротою, дбайливістю, відповідальністю і людяністю. 
Гра « Пройди лабіринтом»
- Прочитайте слова, і ви дізнаєтеся, з якою людиною ми зустрінемося на уроці.  Ще більше дізнатися про Василя Олександровича Сухомлинського вам допоможуть мої помічники «Бібліографи»
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.     Бібліографічна довідка (Слайди 3-11)
Народився Василь Сухомлинський  28 вересня 1918 року у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович орав, працював столяром, теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти. Мати, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки. У сім’ї, крім Василя, було ще 3 дітей – Іван, Сергій і Меланія. Змалку в дітей виховували любов до книги. У спадщину від діда Василь отримав бібліотеку, що мала твори Франка, Гоголя, Лесі Українки, і цим дуже дорожив.
Як і решта селянських дітей, він учився в рідному селі у школі, закінчив семирічку. Потім закінчив Кременчуцький педагогічний інститут. 17- тирічним юнаком Сухомлинський – учитель мови і літератури – переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. Хіба що Друга світова  війна відірвала його від улюбленого заняття. У бою під Ржевом був тяжко поранений. Ворожий осколок упявся йому в груди і сховався біля серця. Після довгого лікування не зміг вернутися на фронт, а пішов знову працювати вчителем.
У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської середньої школи і беззмінно працює протягом 23 років до кінця своїх днів. Він вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми виливалися на папір і ставали книгами, статтями. Для наймолодших школярів Василь Сухомлинський написав біля 1500 казок- мініатюр, оповідань, легенд. «Людина, - стверджував великий педагог, - народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною порошинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний».


2. Опрацювання статті в підручнику про життя і творчість письменника (с.74-75)
1)Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання учнями статті
2) Гра «Слідопити» (вибіркове читання).
 - Знайдіть відповідь на питання словами тексту.
- Чому Василь Олександрович створив Школу під Голубим Небом?
 Де любив проводити уроки Сухомлинський?  Що він писав про свою школу? Чого навчав своїх учнів? Що ще  запам’ятали нове про нього?
Фізкультхвилинка (під музичний супровід)
3. Опрацювання казки «Дід Осінник»
1) Словникова робота: читання слів за вчителем «луною»
Осінниксторожко                   прислухається
узлісся                         мугиче             розвівається
дощовику           підводиться здогадуються
- Прочитайте усі дієслова. Яке слово відрізняється і чому? (усі , окріммугиче закінчуються на -ться). Зверніть увагу на їх вимову (-ця).  Доберіть до слова мугиче  - синоніми( бурмоче, шепоче, тихо каже).  Поясніть слово «узлісся». 2)Гра «Передбачення»
- Прочитайте уважно заголовок. Як ви вважаєте, про що йтиметься в казці?     - Яким ви уявляєте діда Осінника?    зараз  слухайте і слідкуйте, для того щоб перевірити після читання  свою увагу і пам'ять.                                                                                                         3) Первинне читання казкипідготовленимучнемПеревірка первинного сприйняття казки                                     Тестування  1. Де живе дід Осінник?
а) У полі;                        б) у садку;                      в) у лісі.
2.     На чому спить дід?
а)На сухому листі;б)на мякому мохові;в)на сирій землі.
3.     До пісні яких птахів прислухається дід Осінник?
а) Ластівок;                   б)журавлів;в)шпаків.
4.     У чому виходить дід Осінник з лісу?
а)У жовтому дощовику;б)у сірому дощовику;в)у сірому плащі.
5.     До якого дерева прихиляється дід?
а)До берези;б)до дуба;в)до сосни.
6.     Борода діда Осінника - це:а)Осінній дощ;б)осінній вітер;в)осінній туман.
Вправа: «Перевір себе» (Слайд 14)
1.в); 2.а);3.б);4.б);5.б);6.в)
5. Вправа для розвитку техніки читання. Гра «Буксирчик».
6. Читання  казки учнями «ланцюжком».
7. Робота над аналізом змісту казки
Гра «Слідопити» (вибіркове читання).
 - Знайдіть відповідь на питання словами тексту.                                                                        – Де живе Дід Осінник? -Як вигадаєте, чому у дідусятакечудовеім’я?     - Звідки взявся його образ?(гриб підосінновик-підосічник) Порівняйте діда і гриб. -Про який осінній місяць ідеться у казці?Виберіть для відповіді одне з прислів’їв:
Як вересень,то дощиксіє.Жовтень ходить по краю та виганяє птахівз раю.                    В листопаді зима з осіннюбореться.                                                                         - Знайдіть в тексті звуконаслідування. Кому вони належать?                – Що робить Дід Осінник, почувши спів журавлів? - З чим порівнює автор пісню діда Осінника ?( з осіннім вітром) А бороду? (з осіннім туманом)
V. Закріплення й систематизація знань учнів.
1.Інтерактивний метод «Мікрофон»
- Доведіть , що прочитаний нами твір –цеказка.    -  Чим відрізняютьсяоповіданнявідказки?    - Визначте тему і основну думку казки.( Про що цяказка  і чому вона нас навчила?) Чим сподобаласятобіказка?                                                  Висновок: Казка «ДідОсінник» про явища природи: осінь, осіннійвітер і туман. Навчила  нас бачити красу природи і фантазувати…2. Гра «Ми – поети» Складання вірша про осінь (робота в парах)
Завдання: дібрати слова – рими
Нагадую вам прикмети охоче:
Зменшилисьдні і подовшали …( ночі).
Запам’ятайтеприкметинародні:
Днііщетеплі, а ночі…( холодні).
Усядітвора тепла хочбажає,
Та листяпожовкле з дерев ( облітає).
Скоро від холоду згинутькомашки,
Нічогоїстоньки  буде для …( пташки).
Осіньвід нас непомітновідходить,
Підсумокнашійроботі …( підводить).


VI. Домашнє завдання ( на вибір)
1.Читати  іпереказувати казку
2.Намалювати  діда Осінника і описати його

VII. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
1. Рефлексія настрою учнів – прийом зворотнього зв’язку  «Смайлики»                    - Чи задоволені ви тим, як пройшов урок? Покажітьсвійнастрійкарткою
2. Повернення до очікуванихрезультатів уроку                                                     - Повернемося до завдань уроку, чиздійснилисявашіочікування?                  Чивиконалипоставлені на початку уроку завдання?Вправа «Закінчиречення»(Слайд 14)Сьогоднішній  урок навчив мене…ПрочитанаказкаСухомлинськогоспонукає мене….Найцікавішим на уроці для мене було…Здобуті знання менідопоможуть …
3.Самооцінювання власної роботи на уроці (підсумкова рефлексія)
4. Заключне слово вчителя 
- Любі мої учні! Мені дуже сподобалася ваша робота на уроці.  Хочу  вам подякувати за активність, уважність, співпрацю, правильні відповіді, підготовку до уроку. Я впевнена, що після цього уроку ми ще більше наблизилися до таємниць природи.
Зображення на інтерактивній панелі слова «Молодці!».

















Немає коментарів:

Дописати коментар