Навчаємося складати тексти-описи
Слайд 1
Навряд чи є що
– небудь більш важливе для знання, для спокійного життя і для
успіху будь-якої справи, ніж уміння людини мислити.
Навіщо людям учитися
мислити критично?
Казка
В
одному царстві жили собі люди. Жили добре, багато, дружньо. Поважали старших,
пестили та навчали молодших, любили співати, сміятись, вирощували та дарували
один одному квіти. І всі воно були щасливі. Одного разу люди домовились
пофарбувати всі будинки у царстві в білий колір, щоб їх будівлі були такими ж
безхмарними, як і їхнє життя. Домовилися та й зробили. Так і жили: любо та
втішно.
Але йшов час, у царстві з»явився Злий Чаклун і здивувався, що все так
прекрасно у житті звичайних людей. Найбільше дратували його білі будинки, сміх
дітей та квіти. І вирішив він змінити життя людей, завести у царстві свій
порядок. Але як протистояти такій великій кількості щасливих та дружніх людей?
Думав – думав та й придумав. На те він і Злий Чаклун. Зачарував царя цього
царства, а сам сів на його трон. Наступного дня мешканцям оголосили, що тепер у
них почнеться нове, краще життя. А щоб відзначити початок нового життя, цар
хоче поновити фарбу на будинках. Люди зраділи тому, що цар дбає про їхній
добробут. І будинки були перефарбовані. Але Чаклун додав до білої фарби одну
краплю чорної і колір будинків ледь-ледь змінився – будинки стали сірими. Через
місяць люди звикли до нового забарвлення, та все ще вважали , що їх будинки
білі, а життя щасливе.
Але через деякий час усе повторилося. Тільки тепер Чаклун додав до білої фарби
дві краплі чорної. А потім три краплі, чотири, п’ять… І з часом будинки жителів
царства стали чорними, а життя нещасливим: зів»яли квіти , затих сміх, не
лунали більше пісні. Та люди цього так і не помітили. Зло перемогло. Злий
Чаклун перетворив біле на чорне, щастя на горе.
«Антиказка з нещасливим кінцем» - скажете ви. Ні, насправді це урок суспільству
та вчителю, бо щасливе суспільство не виникає саме пособі.
Сучасні діти приходять до школи з бажанням діяти, причому діяти успішно. Їм
подобається на уроці не просто слухати, а ставити запитання, приймати рішення,
придумувати, фантазувати. Якщо вчитель постійно організовує на уроках таку
діяльність, то навчання буде успішним, а здобуті знання якісними.
Коли вчитель вирішує для себе, що у своїй роботі буде використовувати методи
формування і розвитку критичного мислення, він повинен усвідомлювати, що
навчити учнів мислити критично з першого уроку фактично не можливо. Критичне
мислення формується поступово, воно є результатом щоденної кропіткої роботи
вчителя і учня, з уроку в урок, з року в рік. Як пізнання нотної грамоти ще не
робить людину музикантом, так і знання правил мислення та переліку логічних
помилок ще не навчає майстерності критичного мислення. Щоб стати музикантом,
людина мусить тренуватися у грі на тому чи іншому інструменті, практично опановувати
музичну майстерність. Аналогічно, щоб набути навичок критичного мислення, слід
тренуватися, застосовуючи одержані знання спочатку в засвоєнні навчальних
прикладів, потім у самостійних вправах з виявлення, ідентифікації і подолання
все більш складних помилок і хитрощів.
Слайд 2
Не можна виділити чіткий алгоритм дій учителя з формування критичного мислення
в учнів. Але можна виділити певні умови, створення яких здатне спонукати і
стимулювати учнів до критичного мислення. Головними з них є такі:
1.
Час. Учні повинні
мати достатньо часу для збору інформації за даною проблемою, її обробки, вибору
оптимального рішення. Робота з формування критичного мислення може
вестись не тільки на уроці, а й перед ним, і після нього.
2.
Очікування ідей. Учні повинні
усвідомлювати, що від них очікується висловлення своїх думок та ідей у
будь-якій формі, їх діапазон може бути необмежений, ідеї можуть бути
різноманітними, нетривіальними.
3.
Спілкування. Учні повинні
мати можливість для обміну думками. Внаслідок цього вони можуть бачити свою
значущість і свій внесок у розв’язання проблеми.
4.
Цінування думок
інших. Учні повинні
вміти слухати і цінувати думки інших. При цьому вони мають усвідомлювати, що
для знаходження оптимального розв’язання проблеми дуже важливо вислухати всі
думки зацікавлених людей, щоб мати можливість остаточно сформулювати власну
думку з проблеми, яка може бути скоригована «колективною мудрістю».
5.
Активна позиція. Учитель
повинен створити середовище, вільне від жартів, глузувань.Учні повинні займати
активну позицію у навчанні, отримувати справжнє задоволення від здобування
знань. Це стимулює їх до роботи на складнішому рівні, до прагнення мислити
нестандартно, критично.
6.
Віра в сили
учнів. Учні повинні
знати, що їм можна висловлювати будь-які думки, мислити поза шаблоном. Вони
мають бути впевнені, що можуть внести свою «цеглинку» у зведення «будинку»,
яким є розв’язання проблеми.
Така організація педагогічної діяльності вимагає від учителя оволодіння новими
методами роботи, впровадження нових педагогічних технологій, необхідності
самому вчителю вчитись, творити, розвиватись і самовдосконалюватись.
Слайд 3
Під педагогічною технологією розуміється система
діяльності вчителя, спрямована на взаємодію з учнями, в якій гарантується
досягнення конкретно визначеного, очікуваного результату завдяки чітко
спланованій послідовності дій, ретельно визначеному набору форм і методів
роботи та вчасно проведеній корекції.
Для більшої
наочності запропоноване визначення можна зобразити схематично.
Урок критичного мислення має певну структуру та складається з п’яти основних
етапів. Слайд 4
Слайд 5
1.
Розминка. –
замінює так звані організаційні моменти уроку;
головна функція – створення сприятливого психологічного
клімату
на уроці.
Теплий психологічний клімат сприяє кращому засвоєнню матеріалу,
підвищенню авторитета вчителя, психологічному розвантаженню учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар